Aktualności Aktualności

Skoncentrujmy się na przyrodzie – czyli jak dzięki doposażeniu Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „Dziewicza Góra” w pomoce dydaktyczne podnoszony będzie poziom świadomości ekologicznej społeczeństwa

Przedsięwzięcie pn. „Skoncentrujmy się na przyrodzie – czyli jak dzięki doposażeniu Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „Dziewicza Góra” w pomoce dydaktyczne podnoszony będzie poziom świadomości ekologicznej społeczeństwa”

 

Termin realizacji: 30.11.2023 r.

Wartość projektu: 99 274,29 zł

Dofinansowanie: 68 613,75 zł

 

Kontakt z przyrodą dla każdego człowieka stanowi ważny aspekt na ścieżce jego rozwoju. Poprzez gry i zabawy na świeżym powietrzu uczy się on wrażliwości na otaczające piękno oraz zwiększa swoją naturalną odporność. Ponadto do wachlarza pozytywnych cech, jakie niesie ze sobą obcowanie z naturą należy dodać wzrost pewności siebie, poprawę koncentracji czy ponadprzeciętną kreatywność. Spotkanie z przyrodą to doskonała opcja do „zasiania” w młodzieży chęci do nauki, odkrywania tajemnic i logicznego myślenia.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywateli wiele jednostek zarówno publicznych, jak i prywatnych stworzyło różnego rodzaju przedsięwzięcia mające na celu popularyzację spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Lasy Państwowe, od praktycznie dwóch dekad, prowadzą różne formy edukacji. Nadleśnictwo Łopuchówko stale propaguje działalność edukacyjną, od ponad 10. lat Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „Dziewicza Góra” wspiera społeczeństwo w celach edukacyjnych. Edukatorzy promują zrównoważoną gospodarkę leśną oraz walory przyrodnicze znajdujące się w obrębie Puszczy Zielonki. Mając na względzie zmiany w postrzeganiu świata i hierarchii wśród turystów, Nadleśnictwo dąży do zwiększenia świadomości ekologicznej osób odwiedzających ośrodek.

Goście odwiedzający ośrodek do dyspozycji mają Salon „FOTONATURA”, wiatę na ognisko, a także budynek „Zielonej Klasy”. W ramach realizacji przedsięwzięcia „Skoncentrujmy się na przyrodzie – czyli jak dzięki doposażeniu Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „Dziewicza Góra” w pomoce dydaktyczne podnoszony będzie poziom świadomości ekologicznej społeczeństwa” zakupiono edukacyjne tablice ścienne o tematyce ekologicznej (rośliny, ptaki, grzyby, ssaki) (9  kpl.); edukacyjną tablicę kredową (1 kpl.), dendrofon mobilny (1 kpl.) i leśne koło fortuny (1 kpl.), które stanowią integralną część zadaszonej, ogólnodostępnej przestrzeni przy Zielonej Klasie. Nowe, drewniane elementy są samoobsługowe i umożliwią naukę poprzez zabawę, czyniąc przestrzeń atrakcyjną dla każdego gościa przemierzającego okolice Puszczy Zielonki, bez względu na wiek.

Zamiłowanie do przyrody wzbudza entuzjazm i wywołuje zachwyt, z drugiej strony istnieje brak poszanowania istoty procesów zachodzących w ekosystemie. Narastająca presja turystyczna wiąże się z ogromem zagrożeń dla środowiska, dlatego warto zwrócić uwagę na udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym. Ma on na celu zarządzanie, planowanie i ochronę lasów, co przyczynia się do ich wielofunkcyjności i trwałości. Kluczowa okazuje się jednak świadomość ekologiczna społeczności, całokształt idei, wartości, ale też przekonań, poglądów i opinii na linii człowiek – środowisko, aby kształtować właściwe postawy wobec przyrody. Zadanie to można realizować właśnie przez edukację.

Prowadząc zajęcia w OELP „Dziewicza Góra” coraz częściej zauważamy, że świat przyrody ożywionej i nieożywionej zostaje zamieniany na przestrzeń wirtualną, co przejawia się ograniczeniem bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i zanikaniem aktywności na zewnątrz np.: dzieci nie potrafią grać w klasy, bądź gumę. Nastolatkowie wychowywani w XXI wieku płacą ogromną cenę za wprowadzoną przez rodziców koncepcję życia. Zamierzonym efektem doposażenia ośrodka jest przeciwdziałanie zjawisku określanemu przez naukowców jako „zespół deficytu natury”. W każdej dziedzinie życia warto zatem zaszczepić aspekt edukacji środowiskowej, która będzie przekazywać rzetelne informacje o ekosystemach. Skuteczność w tym zapewni rozbudzenie emocji, wyobraźni oraz sumienia ekologicznego, jak i wrażliwość w odniesieniu do bogactwa i piękna przyrody. Uwzględniając słuszność nauki przez zabawę, turyści mają możliwość działania w zakresie czynnej ochrony przyrody, poprzez wskazanie konieczności tworzenia dodatkowych miejsc lęgowych i zwiększanie bazy pokarmowej ptaków zimą. Nowe materiały edukacyjne: kosz dla ptaków „uszatka” (2 szt.), kosz dla ptaków „kaczka” (2 szt.), budka lęgowa typ A eco do samodzielnego montażu (50 szt.), karmnik - typ Jemiołuszka do samodzielnego montażu (50 szt.), karmnik – typ Dziupla dla Sikorki (2 szt.), uatrakcyjniają realizację następujących tematów zajęć:

- „Bezpieczne wakacje, bezpieczny las (jak radzić sobie z kleszczem, ukąszeniem żmii)”;

- „Leśnik gospodarzem lasu (słów kilka o pracy leśnika)”;

- „Drzewa naszych lasów”;

- „Drewno jest wspaniałe!”;

- „Czy to grzyb jadalny czy trujący?”;

- „Zima w życiu ptaków – pogadanka połączona z budową karmnika”;

- „Tajemnice ptasich mieszkań - pogadanka połączona z budową skrzynki lęgowej”;

- „Kto tędy przechodził? Tropy i ślady zwierząt”.

Zakupione pluszowe zabawki z dźwiękiem (24 szt.) takich gatunków, jak: sikora bogatka (2 szt.), dzięcioł zielony (2 szt.), kos (2 szt.), sikora modra (2 szt.), rudzik (2 szt.), szczygieł (2 szt.), szpak (2 szt.), wróbel (2 szt.), sójka (2 szt.), gil (2 szt.), dzwoniec (2 szt.), zimorodek (2 szt.) pozwalają na zapoznanie słuchaczy z najbardziej charakterystycznymi odgłosami wydawanym przez ptaki i sprzyjają nauce ich rozpoznawania.

Pozyskane w ramach przedsięwzięcia modele  edukacyjne: model mrówki rudnicy (1 szt.), model kleszcz pospolity (1 szt.), model osy (1 szt.), model trzmiela (1 szt.), model szerszenia (1 szt.), model fruczaka gołąbka na modelu kwiatu goździka (1 szt.), model cyklu rozwojowego murarki ogrodowej (1 szt.), model cyklu rozwojowego latolistka cytrynka (1 szt.) uczą biologii i ekologii poprzez porównania, uwrażliwiają i gwarantują mnóstwo pytań, przez co człowiek może doświadczać i obserwować naturę jeszcze dokładniej.

Trwałość i mobilność nabytych w tym i ubiegłym roku eksponatów zapewnią skrzynie: skrzynia do transportu na modele edukacyjne grzybów - 44x30x40 cm (2 szt.), skrzynia do transportu na modele edukacyjne gniazd - 60x40x55 cm (1 szt.), skrzynia do transportu na modele edukacyjne ptaków (duża) 45x35x45 cm (1 szt.), skrzynia do transportu na modele edukacyjne ptaków (mała) - 35x35x45 cm (1 szt.). Umożliwią ich wykorzystanie podczas licznych stoisk i akcji edukacyjnych, które orgaznizowane są w różnych miejscach na terenie województwa wielkopolskiego.

Całości dopełnia ogromne, zielone drzewo wykonane z drewna. Model zamontowany w centralnej części OEPL „Dziewicza Góra” przy Zielonej Klasie stał się punktem wyjścia do samodzielnego doświadczania przyrody. Strefa wokół drzewa stanowi zatem  miejsce integracji uczestników zajęć, czy też osób odwiedzających w wolnym czasie Dziewiczą Górę.